Khataman al Quran Jamiyah Arofah Masjid Raudlatul Jannah Sambut Ramadan

0
995
Khataman al Quran bil ghaib di Masjid Raudlatul Jannah dalam rangka Ruwahan dan sambut Ramadan

KUDUS, Suaranahdliyin.com – Ibu-ibu RW 9 Desa Jepang, Kecamatan Mejobo yang tergabung dalam jamiyah Arofah Masjid Raudlatul Jannah di Dukuh Karangpojok, menggelar khataman al Quran bil Ghaib, Ahad (27/3/2022).

Khataman tersebut merupakan rangkaian ruwahan massal sekaligus dalam rangka menyambut Ramadan 1443 H. Qariah pada kesempatan itu adalah Ustazah Siti Nasiroh AH.

Eni Musthofa, salah satu panitia ruwahan Jamiyah Arofah, menyampaikan, khataman diikuti tak kurang dari 80 ibu-ibu. “Sekitar 80 ibu-ibu hadir mengikuti khataman,” tuturnya.

Sebelum dimulai, Ustazah Siti Nasiroh, mengutarakan, khataman al Quran ini sekaligus sebagai salah satu upaya menghidupkan masjid dan mendoakan ahli kubur. “Melalui bacaan al Quran ini, semoga Allah memberkahi kita semua,” tuturnya.

Sementara itu, pada Ahad (27/3/2022) ini, selain khataman al Quran ibu-ibu, siang selepas Zuhur pembacaan arwah dilanjutkan dengan tahlil, dan malamnya selepas Maghrib khataman al Quran bin nadhar.

“Khataman al Quran bil ghaib dalam ruwahan tahun ini memang beda dengan tahun-tahun sebelumnya. Ini mengakomodasi masukan-masukan, agar ibu-ibu di beri ruang dalam khataman bil ghaib,” ujar H Kholiq Hartono, salah satu pengurus masjid, belum lama ini. (din/ gie, ros, adb)

Comments